FAQ

Speak og voice-over

Hvad er forskellen på speak og voice-over?

Voice-over og speak er begge en betegnelse for en indtalt stemme.

Voiceover betegnelsen bruges typisk når en indtalt stemme bliver lagt “ovenpå” en video. Det er altså den usynlige stemme du hører i TV og biografreklamer, eLearning, videopræsentationer, computerspil, dokumentarprogrammer, animationsfilm, osv.

Begrebet “speak” bliver oftest brugt indenfor medier der ikke inkludere billeder, som fx speak til radio. Her kan begrebet voice-over dog også bruges. Så lad dig ikke forvirre af de to begreber der egentlig dækker over det samme.

Fælles for begge er at kravene. Det kræver nemlig en god stemme, typisk en person der har erfaring med skuespil. Et lydstudiet og en teknikker der kan optage stemmen, samt et godt manus at lave en vellykket speak og voice-over.


Har i kvalitetsgaranti?

Vi samler på gode kunder, og det gør vi blandt andet ved at tilbyde en garanti for kvalitet.

Hvis ikke du mener at optagelsens tekniske kvalitet eller redigering lyder som den skal laver vi en ny indtil du er tilfreds.

Hvis du ikke er tilfreds med oplæsningen af dit manus, retter vi også til indtil du er tilfreds.

Dog koster det ekstra hvis du vil have en anden stemme til at læse op, eller har ændret i dit manuskript.

Har speakeren det talte sprog som modersmål?

Ja. Alle vores speakere indtaler kun på sit modersmål. Det er dog også muligt at få indtalt speak på engelsk med dansk accent eller lignende, ligesom vi tilbyder engelsk med amerikansk, engelsk eller australsk accent.

Du kan bruge vores “sprog” rubrik til at finde den stemme du leder efter.

Kan jeg få en engelsk voice-over med f.eks. indisk eller italiensk accent?

Ja vi tilbyder bl.a. engelsk med amerikansk, engelsk eller australsk accent. Du kan bruge vores “sprog” rubrik til at finde den stemme du leder efter.

Ved mere specielle accenter som ikke står listet i vores speaker kartotek bedes du tage direkte kontakt, og så vil vi gøre alt hvad vi kan for at løse din opgave.

Hvordan undgår jeg at speakeren indlæser et ord eller en linie i manus forkert?

Det er vigtigt at der ved alle ord eller sætninger der kan forstås forskelligt bliver gjort klart i manus hvordan det skal udtales.

Det er især ved navneord som firmanavne, brands, navne på personer og udenlandske termer eller slang der kan være tvivl omkring udtalen.

For at undgå fejloplæsninger kan man fx lave en parentes efter ordet i sit manus og så forklare hvordan det udtales. Man kan også optage det på sin mobiltelefon og vedhæfte optagelsen i en email

Bestilling

Hvordan bestiller jeg?

Når du har fundet en stemme, som du kan lide, får du oplyst en estimeret pris direkte i interfacet, så du ved, om det passer til dit budget.

Derefter kan du trykke på “send forespørgsel”, hvor du bliver bedt om at indtaste nogle informationer. Når den er sendt afsted, så modtager du en bekræftelse på pris og leveringstid inden for 24 timer.

Du kan derefter foretage en booking. Det bliver ikke lettere at bestille et speak nogen andre steder.

Læs mere om bestilling og betaling her

Hvordan foregår betaling?

Når speaket er godkendt, sender vi dig en faktura. Vær opmærksom på, at at alle priser oplyst på vores hjemmeside er ekskl. moms.

Hvis du ikke ønsker at modtage en faktura, er der mulighed for betaling ved brug af MobilePay. Vores butiksnummer er “69121”. Betaling med MobilePay kan kun ske efter aftale. Ved for sen betaling gælder de gængse regler for renter og inkasso

Læs mere om bestilling og betaling her

Hvad er inkluderet i prisen?

Den på hjemmesiden oplyste pris er altid for en “komplet speak klar til brug”.

Prisen indbefatter derfor afregning med speaker, lydstudie og efterredigering af lydfilen samt lydmix så speaken lyder så godt som muligt.

Læs mere om bestilling og betaling her

Giver i mængderabat?

Ja. Kontakt os venligst direkte for nærmere information. Rabattens størrelse er afhængig af ordrestørrelsen og hvilke speakere der ender med at blive valgt

Læs mere om bestilling og betaling her

Hvor hurtigt kan i levere?

Leveringstiden afhænger af manuslængden og hvilken speaker du har valgt. Langt de fleste af vores anbefalede speakere leverer indtaling af manus op til 2000 ord inden for 24 timer efter endelig bekræftelse.

Du for altid oplyst en leveringstid inden du bestiller en speak hos os.

Læs mere om bestilling og betaling her

Optagelse

Kan jeg sidde med i studiet, mens speaket bliver optaget?

For at kunne tilbyde vores hurtige, effektive og prisvenlige service, så er det som udgangspunkt ikke muligt at sidde med i studiet, men vi tilbyder dette som et tilvalg. Prisen for dette er 1.000 kr. + moms og gælder i det studie, hvor indtalingen finder sted.

Der er dog altid mulighed for at være med på en telefon- eller FaceTime/Skype-forbindelse uden beregning (efter forudgående aftale).

Kan jeg booke en speaker til at optage i mit eget studie eller et studie jeg selv booker?

For at kunne levere den service og pris vi gør, er det et samlet produkt vi sælger, og vi tilbyder derfor ikke booking af speakere. Den gode pris skyldes også at vi operere med flere lydstudier så speakeren ikke har så langt til studiet.

Mange af vores speakere bor desuden i deres hjemland, hvor de indtaler voice overs i deres eget professionelle hjemmestudie. Det er derfor ikke muligt at tilbyde on-location indtaling. I stedet tilbyder vi Live Session via Skype, ISDN eller telefon. En mindre omstændig, dog meget effektiv, løsning er at tale med speakeren inden han/hun går i studiet.

Læs mere om mulighederne her

Hvor optages min speak?

Alle manus indtales i professionelle lydstudier. Vores speakere har deres egne professionelle hjemmestudier som alle har gennemgået en streng test af vores lydtekniker inden de er optaget som leverandører i vores database.

Hvad gør jeg hvis jeg har ændringer til manus?

Ændringer efter indtalingen er foretaget, pålægges et gebyr. Gebyrets størrelse er afhængig af hvor meget af manus, der skal genindtales, men er normalt mindre end den oprindelige pris.

Kan jeg få en eller flere speakere til at levere en testoptagelse af mit eget manus inden jeg beslutter mig for, hvilken speaker jeg vil bruge?

Ja. De fleste af vores speakere leverer gerne en gratis prøveoptagelse. Nogle speakere tager dog et mindre gebyr for prøveoptagelser.

Læs mere her

Redigering og formater

Kan I hjælpe med at redigere en optagelse jeg selv har lavet?

Ja. Vores lydteknikere kan være behjælpelig med efterredigering, time stretching, synkronisering, filsplitning, tidskodning osv. Du bedes kontakte os direkte for nærmere info.

Læs mere her

Kan jeg få lagt musik og lydeffekter på optagelsen?

Ja, vi vil meget gerne hjælpe dig med at lægge musik og lydeffekter på din optagelse. Det gælder både hvis det en speak eller voice-over du har fået lavet hos os, eller hvis det er noget du har fået lavet et andet sted. Kontakt os direkte for nærmere info, priser mm.

Læs mere her

Hvilke formater kan i levere?

Vi kan aflevere din speak i lige det format du ønsker. Hvis intet er specificeret levere vi din fil som mp3 320 kbp samt 24 bit wav. Vi laver som udgangspunkt vores speak i høj volume til webbrug, så hvis du skal aflevere noget til tv eller andre platforme med specifikke krav så husk at gøre os opmærksom på det.

Læs mere om det tekniske her

Job Hos Speakstudiet

Kan jeg blive speaker hos jer?

Vi leder altid efter nye dygtige stemmer til vores kartotek. Giv os et kald eller skriv til os direkte på mail. Vi skal i alle tilfælde bruge nogle eksempler på din stemme.

Læs nærmere om vores krav til speakere her

Tager I praktikanter?

Vi tager desværre ikke praktikanter. Hverken som lydteknikere eller i andre administrative stillinger i firmaet. Vi tilbyder heller ikke praktikant stillinger som speaker, men du er altid velkommen til at kontakte os omkring speaker jobs, også selvom du aldrig har lavet det før og er usikker på din kunnen.

Læs mere her